Pe piaţa băuturilor alcoolice se conturează noi tendinţe: consumatorii caută licori cu un volum mai mic de alcool sau chiar 0%

06 ianuarie 2021

Pe piaţa băuturilor alcoolice se conturează noi tendinţe: consumatorii caută licori cu un volum mai mic de alcool sau chiar 0%

Se mai sacrifică alcoolul pe altarul plăcerilor vinovate ale muritorilor de rând ? Într-o perioadă în care tot mai multă lume este preocupată de sănătate și bunăstare, alcoolul este uneori privit cu scepticism, ca dușmanul din această luptă. Deși sunt vocii care spun că secretul longevității ar fi chiar un pahar de vin pe zi, există și aceia care demonizează licorile cu multe grade în pahar când vine vorba de sănătate curată. Ei bine, pentru aceștia din urmă, dar și pentru cei care vor să își testeze limitele și să vadă viața fără alcool, am încercat să vedem ce înseamnă asta și ce alternative sunt.

În orașul care nu doarme niciodată, la New York, în 2018, într-o vreme în care oamenii ieșeau liniștiți în oraș, se îmbrățișau și schimbau impresii la o cafea sau un pahar de ceva, o româncă, Lorelei Bandrovschi, lansa un concept de bar nonalcoolic de tip pop-up. Deși au trecut doar doi ani de atunci, pare o poveste din alte vremuri.

“Conceptul a fost inspirat de o provocare. Acum câțiva ani, un prieten m-a provocat să petrec o lună fără să consum băuturi alcoolice. Mi-a plăcut și am realizat că există o asemenea oportunitate de a crea o viață de noapte care nu este legată numai de alcool”, explică Lorelei Bandrovschi.

Totul a pornit cu un bar pop-up ce a durat cinci zile și a prins destul de bine la public. Barul cu băuturi nonalcoolice a fost ulterior redeschis în luna ianuarie din 2019, în perioada numită Dry January, în care oamenii iau o pauză de la a mai consuma băuturi alcoolice, după excesul făcut de sărbători. În prima zi circa 500 de oameni au ales să vină la Listen Bar. Au urmat apoi evenimentele periodice, iar înainte de pandemie, Lorelei se gândea chiar să deschidă un local permanent ori să ia conceptul într-un turneu prin SUA și chiar Europa. Evenimentele de anul acesta i-au cam dat peste cap planurile, însă ea continuă să creadă că există viață de noapte fără alcool.

Și Adina Benga, co-owner Pierre Zero România, este de aceeași părere dat fiind că ea a pus pe piață un vin cu zero alcool, realizat chiar în patria licorii lui Bacchus. Sacrilegiu? Aparent, nu.

“Totul a început în regiunea însorită Languedoc-Roussillon din sudul Franței. Doi iubitori de vin și-au combinat talentele pentru a crea Domaines Pierre Chavin”, spune ea. Fabien Gross este un oenolog care studiază în prezent pentru titlul de Master of Wine, iar Mathilde Boulachin are experință în marketingul vinului pe piețele din Statele Unite, Spania și Suedia.

Gama de vinuri fără alcool Pierre Zero, emblema domeniilor Pierre Chavin, s-a născut în urma celor două sarcini succesive ale lui Mathilde. Având în vedere sarcina și alăptarea, ea a trebuit să se resemneze la patru ani de abstinență. Datorită pasiunii sale pentru vin, Mathilde a avut ideea de a crea un produs care să cuprindă tot ceea ce reprezintă un vin de top, dar cu 0% alcool.

Elaborarea vinului vizează păstrarea polifenolilor, a vitaminelor și a mineralelor conținute  în mod natural în struguri, printr-un procedeu unic de distilare. Vinurile Pierre Zero – roșii, rose, albe, liniștite și spumante – sunt obținute din soiurile Chardonnay și Merlot și au fost gama oficială de vinuri fără alcool aleasă pentru festivitățile de decernare a Premiului Nobel în 2018 și 2019.

 O experiență   similară cu   cea a   lui   Mathilde a   avut și   Adina   Benga.  Ea a  descoperit brandul Pierre Zero în urma unei prospectări de concepte pe care o efectua cu   scopul de a dezvolta și comercializa produse destinate femeilor gravide și   mamelor.
 “Nașterea primului copil m-a determinat să îmi doresc să dezvolt un business   care avea ca scop oferirea unor articole destinate în special mamelor pentru a   veni în întâmpinarea propriilor lor nevoi ca femei, în primul rând.” După ce a   născut cel de-al doilea copil, la scurt timp, ea a lansat proiectul la care lucrase   aproape doi ani, magazinul online destinat mamelor Motherful. Comenzile mari   obținute pentru Pierre Zero, de la mame, dar nu numai, au determinat-o să   obțină exlusivitatea pe produs, să deschidă un magazin online propriu al   brandului în România și să încerce să intre pe piața de HoReCa.

“Pentru a nu mă aventura singură în această călătorie, am ales să mă asociez  cu Daniela Oancea, somelier cu experiență internațională de 12 ani în  domeniul vinului.”

Adina spune că decizia ei de a dezvolta Pierre Zero vine într-o perioadă ăn care s-au conturat două tendințe majore care produc schimbări direcționale pe termen lung în ceea ce privește industria băuturilor alcoolice și nonalcoolice. Prima este legată de “sănătate și consum etic”, iar cea de-a doua este legată de “Low&No Alcohol”, băuturi cu un volum mai mic de alcool sau chiar 0%.

“România este aliniată la trendurile internaționale în ceea ce privește această industrie a băuturilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru care mi s-a părut oportun să explorez această nișă a vinului fără alcool.”

Ea a efectuat un studiu care i-a relevat faptul că piața din România este pregătită să accepte și vinul fără alcool datorită faptului că publicul era deja obișnuit cu Berea fără alcool. Plus că era bine-venită o noutate și o alternative la aceasta din urmă. 

“De câțiva ani, la nivel global, oamenii sunt preocupați sa fie mai sănătoși și din ce în ce mai mulți români s-au aliniat acestui trend mondial. Nu mai departe de anul trecut, studiile arată că oamenii au prioritizat investițiile în zona sănătății și wellbeing-ului”,  spune și Claudia Ancuța, marketing manager CEE PP Distributors România, unul dintre cei mai mari distribuitori de băuturi de pe plan local.

Românii se preocupă activ să arate mai bine, să fie mai fericiți, să petreacă mai mult timp cu cei dragi, să facă mai mult sport, să mămânce mai sănătos și astfel sunt mai atenți la selecția produselor pe care le achiziționează. “Iar în acest an, în mijlocul unei pandemii, oamenii sunt din ce în ce mai motivați să se reinventeze.” Sub umbrela acestei „mișcări” mondiale intră și consumul de băuturi alcoolice, spune managerul PP Distributors, companie ce are în portofoliu branduri precum Campari, Johnny Walker și Baileys.

“Observăm o tendință de achiziție a segmentului premium de băuturi alcoolice în țara noastră. Pe lângă premiumizare, un număr semnificativ de consumatori optează pentru cocktailuri, atât din dorința de a experimenta noi gusturi, cât și din dorința de a controla cantitatea de alcool pe care o consumă.”

Băuturile “cuminți”, spune Claudia, vor câștiga și mai mult teren, mai ales că oamenii își doresc în continuare conexiunea umană, iar trenduri precum “online happy-hours” și “quarantinis” implică activități sociale restrânse cu prietenii/familia, în compania unui mix bun.

“Un mix light poate fi savurat absolut oricând, în orice zi a săptămânii, fie că este vorba de un moment de liniște și răsfăț la final de zi, fie de o întâlnire restrânsă între prieteni.”

Pot cocktailurile să fie o alternativă în această perioadă ? Ele sunt rezultatul mixurilor între băuturi spirtoase și soft drinks, garnisite cu alte ingrediente și plante aromatice.

“În funcție de preferință și gust, cocktailurile au cel puțin o băutură spirtoasă în compoziție, dar, într-adevăr, în raport cu cantitatea produsului, concentrația de alcool scade.” Alternativele pot fi mixuri pe bază de gin, rom, Aperol sau chiar whisky. Dacă inițial cocktailurile erau consumate cu precădere în club, fiind considerate o băutură de petrecere, în prezent, ocaziile de consum s-au democratizat mult.

Cocktailurile nu trebuie să aibă însă musai alcool, spun reprezentanții Pierre Zero care recomandă un 0% Bellini cu Pierre Zero sparkling Blanc de Blancs, nectar de piersici și srenadine cordial (Sirop Grenadine). Există totodată varianta Virgin Cosmo, cu același vin, 1 cl de suc de lime și 2 cl de suc de merișoare.

“În prezent românii acordă o importanță mai mare bunăstării lor personale și sănătății. Digitalizarea sănătății prin device-uri la purtător le permite să își monitorizeze permanent progresele și să obțină sugestii de îmbunătățire a stilului de viață”, spune Adina Benga. S-a produs o schimbare culturală notabilă în atitudinea oamenilor față de alcool. Ei practică mai des o activitate sportivă, viața socială a acestora este mai intensă ca în trecut, uneori existând ieșiri zilnice pentru socializare, astfel că aceștia au redus consumul de alcool față de generațiile anterioare.

“Ocaziile de băut regulat se schimbă, chiar și băutorii de alcool conștienți de sănătatea fizică și mentală adoptată, în general, o politică de moderare, reducând cantitatea sau ocaziile.”

Adina spune că oferta băuturilor nonalcoolice este reprezentată de multe ori de celebrele mocktails care conțin un nivel ridicat de zahăr fiind compuse în special din siropuri și sucuri. În contextul în care trendurile din wellness sugerează renunțarea la zahăr, tot mai mulți clienți caută alternative.

Managerul PP Distributors România vine cu un exemplu neașteptat, ginul, despre care se spune că a fost descoperit în secolul al XVIII-lea, când soldații englezi i-au observat pe cei olandezi, delectându-se cu Jenever, o băutură medicinală din plante, înainte de a se aventura într-o bătălie. Ce nu se știe, poate, despre gin e că ienupărul din compoziție are proprietăți antioxidante, are o cantitate redusă de zahăr și are foarte puține calorii (circa 97 de calorii la o cantitate de 25 ml). Nu degeaba ginul tonic e unul dintre cele mai populare cocktailuri din lume în prezent.

“Un alt exemplu de mix surprinzător este whisky-ul care are aceeași cantitate de alcool ca orice altă băutură spirtoasă, chiar dacă uneori poate să dea senzația că este o băutură mai alcoolizată decât altele sau prea parfumată.” Un mix pe val în întreaga lume este Johnnie Walker Ginger Highball ce conține 40ml Johnnie Walker Black Label Scotch Whisky, 150 ml ginger ale sau bere de ghimbir, o felie de portocală sau lime.

Opțiunile sunt multe, infinite chiar, iar alegerea “no”, “low” sau alcool e în mâinile consumatorului.

Sursă: https://da.zf.ro/dupa-afaceri/gastronomie/apus-era-licorilor-tari-venit-vremea-low-zero-alcool-ocaziile-baut-19763781




Lasa un comentariu

Comentariile vor fi aprobate înainte de afișare.